Vogelliefhebbers vertellen....

Mijn naam is Hans van Osenbruggen, 67 jaar jong en ik wil graag iets vertellen over mijn hobby ”het kweken van kanaries”.

Hoe begint iemand aan de vogelhobby kanaries kweken. In mijn geval was dit ongeveer 35 geleden toen mijn schoonvader aan mij vroeg, zullen we een kleine volière zetten met een paar grasparkieten.  Zo is het begonnen.

Maar na een paar jaar werd een kleine volière een grote volière.

In de loop der jaren kwamen daar een koppel valken en kakarikies in. van alles en nog wat heeft er in de volière gezeten. Maar het was en is nog steeds een volière voor de lol omdat ik vogels gewoon mooi vind.

Maar kanaries hebben altijd al ergens onder mijn huid zitten kriebelen, en zo ben ik een jaar of tien geleden begonnen met twee paar gele kanaries. Ik had er totaal geen verstand van.

Ik kon absoluut geen mannen van poppen onderscheiden maar ik ben gaan lezen en mijn toenmalige collega Eef van Hal, we werkten samen bij de technische dienst van de Kon. Mij de Betuwe (Flipje), begon mij te stimuleren om verder te gaan. Hij kweekte wit intensief kanaries maar ik vond dat toen te moeilijk en besloot twee koppels geel mozaïek te nemen en daar ben ik mee gaan kweken.

Eef bleef maar aandringen om lid te worden van OVL (Ochtense vogelliefhebbers) en zo is het gekomen.

De eerste jaren wilde ik niet meedoen aan de jaarlijkse tentoonstelling omdat ik dat nog niet durfde, misschien had ik wel slechte vogels dacht ik, maar daar was hij weer, van Hal heeft me toen letterlijk over de streep getrokken.

En ja alle vogelliefhebbers weten dan wel wat er gebeurt, je hobby breidt zich steeds verder uit. Ik had op momenten wel 70 kanaries. Ik ging een eigen lijn opzetten en begon resultaat te krijgen en ging op aanraden van Eef deelnemen aan de tentoonstelling. Het eerste jaar was het resultaat een tweede plaats. Ik was  trots maar je gaat natuurlijk voor de volle winst; ook dat is gelukt, tweemaal op rij kampioen bij de kleurkanaries, apentrots was ik.

Maar zoals iedere kweker waarschijnlijk wel eens heeft meegemaakt sloeg het noodlot toe. Ik kreeg een ziekte binnen mijn kanariestam en in een seizoen was ik bijna al mijn kanaries kwijt. 2016 was een zwarte bladzijde. Ik ben nu weer opnieuw begonnen met een paar koppels geel mozaïek maar ik wil ook eens kijken wat ik met andere kleurslagen kan, daarom heb ik een koppel wit, geel, zwart/rood, agaatrood mozaïek en groen/geel gekocht. Zo blijft je hobby natuurlijk boeiend.

Misschien vraag je je af waarom de vogelvereniging in Ochten en niet in Tiel; dit louter omdat ik door die mensen over de streep ben getrokken en ik voel me er thuis, een gezellige kleinschalige vereniging met no nonsens mentaliteit, wat mij erg aanspreekt.

Naast mijn eigen vogels beheer ik ook nog, al ruim 15 jaar, namens de vrienden van  Vrijthof twee volières in de binnentuinen van verpleeghuis Vrijthof.

Deze volières worden bewoond door grasparkieten en valkparkieten. Als vrijwilliger onderhoud ik de vogels en volières. Dit is ontzettend dankbaar werk met name in de lente en zomermaanden als de bewoners van de  afdelingen buiten in de tuinen lopen en zo de vogels kunnen bewonderen.

Deze tuinen en volières zijn in de herfst van 2016 geheel vernieuwd. Dit grote project is geheel bekostigd door de vrienden van  Vrijthof, mede dankzij de vele sponsors. Echter sponsors zijn er nooit genoeg. Mocht u bij het lezen van dit artikel de behoefte krijgen om ook een bijdrage te geven of deze club een warm hart te willen toedragen, dan hebben zij een langlopende actie onder de naam ”DONEER EEN PEER”. Kijk voor informatie op internet. Donateurs zijn van harte welkom.

Ook uw verhaal kan hier geplaatst worden, stuur een mailtje, liefst met foto, naar onderstaand mailadres, of lever het in tijdens de vergadering of t.t.